Direktlänk till inlägg 10 december 2012

Övermäktigt ...

Av alskadelillavirvelvind - 10 december 2012 20:14

Ja, det blir så ibland, övermärktigt för min lilla skrutta ...... Igår skrev jag om att vi skulle åka och träffa "tomtemor" i skogen ! Jag sa om och om igen under dagen att det är OK att inte vilja åka, det är inget måste ! Men hon vill ju , detta var ju bestämt sen länge och i många fall vill hon vara precis som alla andra....

Och vad är jag för överman att säga till henne att hon inte ska få det ?? Vissa saker bromsar jag så klart, när jag vet att det blir katastrof, men ibland måste hon få försöka.... Och detta var en sån sak :) Svårt att alltid veta vart man ska dra gränsen.... Fast jag lär mig ju jag också med tiden !

Lilla älsklingen kunde inte ens äta innan vi skulle åka, av nervositet och oro inför händelsen...... Inte roligt så klart, men ja.......


Detta resulterade troligtvis i att hon kräktes 2 ggr i morse, då spänningen släppte, i kombination med slemmig hosta och förkylning :(


 



Jag menar..... Jag försöker att göra henne medveten om sina styrkor och svagheter, men det är svårt med så små barn...... Med vissa saker går det jättebra, men när viljan är större än förståelsen för konsekvensen, då är det svårt ! :) Men det kommer så småningom, det är jag helt säker på ! Och när jag skriver svagheter, så är det begränsningarna jag menar i detta fall, att inte utsätta sig för mycket för sånt hon inte mår bra av, och där får jag ju styra så klart, det fattar jag ju ... Haha 


Samtidigt som jag är fullt medveten om att när hon är så orolig för nåt, som hon sen klarar, så växer hon ju till månen, vilket är en fantastisk känsla att få ta del av, som mamma :) Och otroligt bra för hennes självkänsla ! Å andra sidan kan det vara samma oro nästa gång igen inför samma sak, men då finns det något att blicka tillbaka på :)


Hon är oftast en stark liten tjej, med stark vilja och ett jävla GO   Min Älskade lilla virvelvind   


Jag har varit vaken sen 04:00 i morse, då Lilla D väckte mig för att hon var så snorig..... Så nu, är jag inte kaxig ... Hehe


 


Lottis   


 
 
Ingen bild

Anna-Karin

11 december 2012 14:56

Ja du Lotta,det där låter precis som E när hon var liten.December månad var hemsk 6 skräckfylld för henne.Hon var så rädd för tomten så hon sa...Jag vill inte ha några julklappar...Och jag vet att många barn är rädd för tomten,men det här var något a det värsta jag sett.Vi provade med tomte en gång,och det resulterade i en helt hysterisk E.Hon var då 4,5 år och väldigt liten & nätt.men hon fick så styrka i kroppen så hennes pappa klarade inte av att hålla henne...Och då är han en fullvuxen karl och rå stark...Åh hua vad det knyter sig i min mage när jag tänker på det....Min pappa var på väg att ringa 112...Så illa berörd blev han av händelsen...Efter detta har vi format julen efter hennes förutsättnigar...Och idag älskar hon advent & jul i alla former...Bara vi gör så hon känner sig trygg....Visst har vi provat lite olika sätt men i slutänden har E fått bestämma om hon vill eller inte...Jag tror dt har funkat bättre för henne bara vetskapen av att hon kan testa sig fram om hon vill eller låta bli....Så vi har annorlunda jular mot för vad jag upplevde i min barndom...Men man kan inte få allt här i världen,och jag klagar inte...viktigast för oss är att barnen är trygga & mår bra...Vi njuter vid juletid.

Kram
Anna.Karin

alskadelillavirvelvind

11 december 2012 16:11

Åh, lilla gumman :( Men det är lite det jag menar, att jag vill göra Lilla D lite medveten , så hon väljer det hon mår bra av.... Så hon till slut blir lika duktig som din E är nu ! :) Är det fel av mig att tänka så ? Vi försöker också anpassa, men som du skriver..... Huvudsaken är att våra guldklimpar mår bra !! Kramar i massor till er

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alskadelillavirvelvind - 25 april 2013 16:31

Nu är jsg liksom redo att omfamna våren och sommaren !! * Fönster putsade * Gardiner så klart bytta * Fräscha sommarfärger * Idag har jag gått an med dammsugaren och skurmoppen * Vinterkläder och skor undanplockade * Kommit igång med träning...

Av alskadelillavirvelvind - 23 februari 2013 15:32

Jag vet att det var jättelängesen jag bloggade nu :( Tycker själv att det är himla trist, men dels har jag varit så sjuk och fick mindre trevligt hälsobesked och sen har jag ju så förbaskat ont i axeln, så att sitta så här och skriva längre stunder ä...

Av alskadelillavirvelvind - 17 januari 2013 22:31

Det var ett tag sen jag skrev nu...... Har varit så trött av rehabiliteringen, så jag har helt enkelt inte orkat.... Men jag vänjer mig väl ? ;)     Det största sveket, är när man sviker sig själv :(   Hur och när sviker man sig själv ? Fö...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 16:13


Tänkte bara förtydliga, för jag märker att jag varit lite otydlig i inläggen...... När jag skriver som rubrik " TEMA - *****", då är det inlägget kopplat till neurobloggarnas temaveckor..... Självklart lika bra ;) Och då kommer jag också hänvisa till...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 11:47


    Nu när jag börjat på rehab är det så skönt när jag kan le igenkännande, när personalen (psykolog,arbetsterapuet och sjukgymnast) pratar om de olika delarna :) Igenkännande för att jag nu upptäcker att jag redan kommit väldigt långt med mig själ...

Ovido - Quiz & Flashcards