Alla inlägg den 8 december 2012

Av alskadelillavirvelvind - 8 december 2012 21:45

Åhhh, under hela december pirrar det i hela mig, jag blir som ett barn...... Kommer du ihåg känslan som barn ? Det gör jag iaf :) Min mamma pyntade inte som iaf jag gör idag...... Jag kör allt utom granen till advent, bara för att jag älskar att få upp stämningen under hela månaden..... Hehe ;)


 


Men mamma........ Hon visste hur hon skulle få upp en riktig stämning :) Idag kan jag beundra henne något otroligt, när jag tänker på hur hon gick an under hela månaden för att skapa en bra jul för oss, plus att hon arbetade heltid från det att jag var ca 11 år...... Hon bakade alltid speciella kalljästa bullar med nougat i, och det var liksom julbullar, hon gjorde flera olika sorters julgodis, vissa gjorde vi tillsammans så klart :)


Till advent satte mamma upp julgardinerna och stakar/stjärnor i förnstren, och de små söta girlangerna i någon foliekvallité i olika färger som hängde i olika höjder i alla fönster :) Mer än så tog hon inte fram, DÅ !


När jag gick och la mig kvällen före julafton, somnade jag med den största klump i magen man kan tänka sig, som pirrade som sjutton ;) Och den känsla hade jag till jag var......hmmmm........ 19 ÅR, då jag flyttade hemifrån....Hahaha :)


 


Jag gick och la mig med den känslan och doften av den nygriljerade julskinkan och Jansson som stod i ugnen.......

Mamma hade även börjat stryka alla juldukar någon dag före , och inte ens med det fuskade hon.... Hon köpte alltid stärkelse som hon sprutade på samtliga dukar, stora som små :) Och denna spray hade en väldigt speciell doft som jag älskade.... Fakum är att om jag idag känner doften av den, så knyter det sig i magen och hela känslan kommer tillbaka.... På det mest underbara sätt :)


Då när jag somnat kvällen före julafton, pyntade mamma hela lägenheten ! :) Jag har aldrig frågat hur hon hann, men hon måste varit vaken större delen av natten..... Så när jag vaknade på morgonen, klev jag upp och det var tomtar överallt, det satt bilder på kaklet i köket, hon hade tomtemobiler hängandes tillsammans med glitter i alla dörrpostar, tomtar på alla speglar, med glitter runtom även där ;)  Det var ljusstakar på varenda lediga utrymme, och granen var klädd och klar med klappar under och mamma hon var vaken hon, med gröt och julskinkan redo att inta till frukost :) Med trots det var hon den gladaste man kan tänka sig hela julafton, aldrig trött....... Fast å andra sidan , min mamma har alltid varit den gladaste :)


 


Ibland när jag tänker efter, så är det på ett sätt bra att min lilla tös inte kan med så mycket ståhej kring julen..... För om hon klarade det, skulle ju jag vilja ge henne samma jul som jag fick som barn :) Men HUR I HIMMEL skulle det gå till med min värk ???? Jag försöker se det goda i allt :)


Nu vill jag ha JUL   

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards