Direktlänk till inlägg 2 januari 2013

Barn och relationer....

Av alskadelillavirvelvind - 2 januari 2013 14:35

Fortsätter på temat relationer .......


 


Barns relationer till sina kompisar ser ju väldigt olika ut så klart, de också...... Men ändå så förväntas barnen skapa relationer på ett visst sätt..... Fast om ett barn inte har förmågan till det ? Den sociala förmågan överhuvud taget , kan ju vara nedsatt eller obefintlig, ser man det alltid då ? Kan det vara så att ett barn har väldigt svårt för relationer, utan att vi vuxna märker det, för att barnet "leker" ?? Hur gör man när man leker ? För endel barn är det nog enkelt, då de har förmågan att anpassa sig, leka det som föreslås och förstå vad de förväntas göra......


Men om man inte kan det då ? Utan bara gör som alla andra, för att "passa in" utan att egentligen förstå innebörden med leken eller hur/varför man gör/säger vissa saker...... Eller bli väldigt dominant för att själv kunna bestämma vilken lek, så det blir en lek som förstås...... Är det lätt att skapa relationer då ? Har alla behov av att ha relationer till jämnåriga kamrater ? Kan ju också vara så att man har ett sämre omdöme vad gäller kompisar, vilket kan innebära att det blir en destruktiv relation, utan att barnet märker det, för att det är så fokuserad på att bli omtyckt och accepterad, att vad som helst görs...... När ska man som förälder gå in och "stoppa" en sådan relation ?? Vissa kan ju "lära sig" av misstagen, och då kan behöva reda ut det själv...... Men om det inte handlar om det, för lärdomen kanske aldrig infinner sig !


Har man NPF, är detta fenomen mycket vanligt ! Det är därför extremt viktigt , tycker jag, att vara vaksam på ett NPF-barns relationer..... Hur ser de ut, finns dem, och när bör man kanske "lägga sig i" som förälder......... Tror att det kan vara vanligt med just destruktiva relationer ganska tidigt !


 


Min Lilla D är ju så fantastisk, är en lojal och godhjärtad vän ! Men det kan bli för mycket av det goda, då hon skulle kunna ge bort sin högra arm för en vän ! Hon har några riktiga kompisar, som hon tycker mycket om ! Men finns behovet fullt ut ? Ibland händer det att hon vill ringa någon av dem, men därimellan är det precis som att de "glöms bort"..... Och då inte för att de inte är viktig för henne, utan för att behovet av att vara med någon infinner sig väldigt sällan.....

Lilla D har även ett dåligt omdöme när det gäller att välja kamrater..... Hon drar sig gärna till de, som inte är snäll med henne, av den enkla anledningen (tror jag), att hon vill "duga" och vara lika accepterad av de, som av sina andra kamrater....... Vi jobbar jättemycket med, att man inte behöver vara älskad av alla, men det är svårt..... Hon är nog kanske för liten för att förstå det fullt ut ? Eller kommer hon någonsin att göra det ?

Vi har fått gå in och styra upp detta lite, och faktiskt förbjudit henne att vara med vissa, då det upprepade gånger händer att hon gråter och är jätteledsen när hon varit med specifika personer, om och om igen...... DET är inte ok !! Nu vet jag att min lilla skrutta har väldigt lätt för att missförstå och misstolka situationer och ord som sägs, vilket inte gör saken lättare för henne ! Men det är ändå inte ok för andra barn att dra nytta av det och om igen hitta hennes triggepunkter....... :(

Blir MYCKET förklaringar, ältande, ritande mm för att försöka få henne att förstå hur och varför vissa säger eller beter sig som de gör...... Vet inte om jag gör det förgäves, men jag måste ju försöka i alla fall...... Men ibland känns det som att jag vara vill ge upp ;)


Relationerna till de vuxna ser annorlunda ut, då hon gärna skulle välja vuxna framför barn, tror jag ..... Haha..... Hon behöver mycket bekräftelse, och får hon det och rätt bemötande, då släpper hon inte taget :) Men får hon fel bemötande och ingen bekräftelse, då släpper hon direkt och sen är det kört ! Relationer är svårt överhuvud taget för personer med NPF, men att det är lättare för barn - vuxen än barn - barn har jag ju märkt ! Men så kanske det är för alla barn oavsett ?? ;)


Klicka gärna på länken till vänster och gå in på "Neurobloggarnas gillasida" på facebook och gilla så klart ;) Men även där finns fler bloggare som bloggar om samma tema !


KRAM 


Lottis   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alskadelillavirvelvind - 25 april 2013 16:31

Nu är jsg liksom redo att omfamna våren och sommaren !! * Fönster putsade * Gardiner så klart bytta * Fräscha sommarfärger * Idag har jag gått an med dammsugaren och skurmoppen * Vinterkläder och skor undanplockade * Kommit igång med träning...

Av alskadelillavirvelvind - 23 februari 2013 15:32

Jag vet att det var jättelängesen jag bloggade nu :( Tycker själv att det är himla trist, men dels har jag varit så sjuk och fick mindre trevligt hälsobesked och sen har jag ju så förbaskat ont i axeln, så att sitta så här och skriva längre stunder ä...

Av alskadelillavirvelvind - 17 januari 2013 22:31

Det var ett tag sen jag skrev nu...... Har varit så trött av rehabiliteringen, så jag har helt enkelt inte orkat.... Men jag vänjer mig väl ? ;)     Det största sveket, är när man sviker sig själv :(   Hur och när sviker man sig själv ? Fö...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 16:13


Tänkte bara förtydliga, för jag märker att jag varit lite otydlig i inläggen...... När jag skriver som rubrik " TEMA - *****", då är det inlägget kopplat till neurobloggarnas temaveckor..... Självklart lika bra ;) Och då kommer jag också hänvisa till...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 11:47


    Nu när jag börjat på rehab är det så skönt när jag kan le igenkännande, när personalen (psykolog,arbetsterapuet och sjukgymnast) pratar om de olika delarna :) Igenkännande för att jag nu upptäcker att jag redan kommit väldigt långt med mig själ...

Skapa flashcards