Alla inlägg den 11 december 2012

Av alskadelillavirvelvind - 11 december 2012 13:53

Det är frågan ?  Jag tror att man glömmer fort hur det är VARJE år...  I alla fall jag ;)  Jag längtar varje år till december och den underbara julmånaden :)  Men hur kommer det sig att det är så stressigt för alla, eller de allra flesta i alla fall ??  Jag menar, julstöket var ju trots allt mer omfattande förr till och med ! Då man gjorde all maten hemma i köket, köpte ju just inget halvfabrikat...... Allt pyntande som jag tror även det var mer och större förr ! Mängden julklappar var ju mindre iofs..... Så därav mer tid för att det kanske gick fortare att inhandla dessa ? Var man bättre på att planera förr ? Hade man mer tid, då det kanske inte var lika vanligt att båda jobbade ?


 


Är det vi själva som sätter ribban, eller är det samhället och förväntningarna från omgivningen ? Gör jag , det jag gör för MIN skull, eller för att det ska SE bra ut och för att andra förväntar sig det ?  Bakar jag massvis med kakor och bullar som ingen ändå äter, bara för att det ska vara så ? Gör jag eget julgodis, för att det är så man gör till jul.... Eller för att jag har tid, ork och tycker det är mysigt ? Måste man baka pepparkakor och göra pepparkakshus ? Köper man så många och dyra julklappar till sina barn, så man nästan går på knäna, för att tomten sagt det ? ;)  Sätter vi ribban själv för våra barn, så man får press på sig för varje jul, att det ska vara mer och dyrare  ? Hur hårt ska man hålla på traditionerna ? Så hårt att man går omkull på kuppen ? Eller FÅR var och en EGENTLIGEN bestämma det, och ha traditioner utifrån familjens egna förutsättningar vad gäller både familjesammansättning, ekonomi mm , eller säger man bara så, för att det låter bra ?


Jag har varit hemma i 2 år, och har vetat att julen kommer och NÄR..... ÄNDÅ är jag ute i sista sekunden med allt :( I somras så tänkte jag för mig själv * I år ska jag vara ute i god tid, så jag verkligen får möjlighet att njuta av december och allt vad det innebär*....... Vad hände ? ;)


VAD ÄR RIMLIGT I DAGENS SAMHÄLLE , vad gäller allt med julen ????    


Detta kanske är provocerande text för många, men det är absolut inte meningen på nåt sätt, utan mer en öppning, så snälla , ge mig era åsikter om december och julen !! :)


Lottis   


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards