Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Fibromyalgi - Vad är det egentligen ?

Av alskadelillavirvelvind - 18 december 2012 16:03

Jag fick diagnosen  FIBROMYALGI , 2011 ! Jag hade haft kronisk smärta, utspridd över hela kroppen i flera år egentligen, men det gick som i skov.... Kunde vara nästan helt bra i perioder, då värken mer var koncentrerad på ett o samma ställe, då gärna ryggen...... Men hösten 2010 när jag blev sjuk, blev sjukskriven för kraftigt utmattningsyndrom, så blev värken väldigt kronisk, och sen dess har jag inte varit smärtfri en enda dag ! Men man lär sig på nåt sätt att leva med den, och jag får ofta frågan hur jag trots allt kan vara så glad och positiv ?

I min värld blir det inte inte enklare eller mindre smärta, om jag blir bitter, sur och omedgörlig..... Snarare tvärtom ! Men visst har jag dagar då jag t om gråter för jag känner mig helt uppgiven ! Det är de dagar då inte någon form av smärlindring faktiskt lindrar..... Då kommer paniken smygande och DÅ är jag nog inte rolig att ha med att göra......... Men jag kan känna mig helt ok på morgonen och förmiddagen, för att smärtan formligen hoppar på mig på eftermiddagen, och sen är jag liggandes resten av dagen....... 


Jag har dock haft ett fantastiskt nätverk kring mig själv, fått bra hjälp av framförallt kurator och arbetsterpuet, som försöker hjälpa mig att hitta en balans i vardagen med alla sysslor..... Jag tycker att jag hittat en bra balans, där jag mellan alla sysslor planerar in återhämtning i form av vila eller något annat som ger energi...... Men då jag inte bara har mig själv att ta hänsyn till, så försvåras allt en aning..... Jag har ju fantastiska Lilla D, och har hon en dålig dag, så blir det inget alls gjort hemma, så då måste jag ju göra mer de dagar hon är på bra humör...... Och det är ju inte bra, det är jag fullt medveten om, men vad ska man göra då ??  Så det har varit och kommer vara svårt att få till det fullt ut, så det passar oss alla !! Men men, hoppet är det sista som sviker en, sägs det :)


 


Vad är då Fibromyalgi ??  Jo.....


FM är ett kroniskt smärtsyndrom vars huvudsakliga symtom är utspridd kronisk smärta och trötthet/utmattning....

Till en början trodde man att FM handlade om inflammation i muskler och sjukdomen blev då klassificerad som reumatiskt...

Forskning har dock visat att Fibromyalgi inte är en reumatisk sjukdom, snarare handlar det om en störning i det centrala nervsystemet - att det blivit överkänsligt och skickar förstärkta och för många smärtimpulser till hjärnan.

Sjukdomen är långvarig, vanligen livslång, även om den ibland lindras i högre ålder........ Enligt internationell statisktik drabbas ca 2-4 % av den vuxna befolkningen av fibomyalgi, andra källor tror att det kan röra sig upp mot 10 %...... Personligen tror jag snarare på det sistnämnda :( 

85-90 % av dem som drabbas är faktiskt kvinnor , men det blir allt vanligare att män får diagnosen.


Huvudsymtomen vid FM är en ständig smärta vid vila - kronisk smärta, samt en onormal trötthet..... Smärtan påverkar ju även sömnen och dålig sömn leder till ännu mer smärta. Muskelsmärtan påverkar motoriken och gör det svårt att röra kroppen obehindrat.

Ofta klarar man inte av att uträtta vissa saker längre, såsom t ex springa, gå i trappor eller lyfta tunga saker. Många med fibro lider dessutom av stela muskler.......


Symtomen är ju väldigt varierad och är högst individuellt så klart...... Men de symtom jag har fått är :


* Fördröjda reaktioner på fysisk ansträngning eller stressade situationer

* Feberkänsla

* Kalla händer och fötter

* Låg kroppstemperatur

* Kraftlöshet

* Huvudvärk

* Oförklarlig viktuppgång är ett symtom, och skulle det inte vara fantastiskt att faktiskt kunna "skylla" på fibron ?? Haha..... Även fast det skett i rasande fart :(

* Svår smärta som flyttar sig runt i kroppen

* Stelhet

* Kraftig ländryggssmärta

* Trötthet

* Försämrat närminne

* Koncentrationssvårigheter

* Svårighet med att "hitta ord"

* Lätt förvirring


 


Jag är ju faktiskt inte den som i första taget klagar eller oroar mig särskilt mycket..... De som känner mig kan intyga om det ! De kan nästan tycka att jag minimerar saker och ting i stället......

Men de 3 senaste månaderna har jag faktiskt varit just det som jag aldrig brukar - Orolig ! Kanske jättelöjligt då jag har en diagnos, en förklaring till värken...... Men det är så mycket andra saker, och det faktum att smärtan och värken blir sämre och sämre för VAR DAG, som gör att jag blir fundersam på vad det kan vara..... Är det fibromyalgi ? Är det något annat ? Jag har ju t ex så förbaskat ont i lederna, och märkte nu när vintern kom att jag blir kraftigt försämrad av kylan..... Inte dagarna innan, som "vädertanterna" utan av direkt kyla......... Ja, det visar sig väl ??


Nä, nu kan jag inte sitta längre...... Ska gå och fixa lite middag :)


Kram


Lottis   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alskadelillavirvelvind - 25 april 2013 16:31

Nu är jsg liksom redo att omfamna våren och sommaren !! * Fönster putsade * Gardiner så klart bytta * Fräscha sommarfärger * Idag har jag gått an med dammsugaren och skurmoppen * Vinterkläder och skor undanplockade * Kommit igång med träning...

Av alskadelillavirvelvind - 23 februari 2013 15:32

Jag vet att det var jättelängesen jag bloggade nu :( Tycker själv att det är himla trist, men dels har jag varit så sjuk och fick mindre trevligt hälsobesked och sen har jag ju så förbaskat ont i axeln, så att sitta så här och skriva längre stunder ä...

Av alskadelillavirvelvind - 17 januari 2013 22:31

Det var ett tag sen jag skrev nu...... Har varit så trött av rehabiliteringen, så jag har helt enkelt inte orkat.... Men jag vänjer mig väl ? ;)     Det största sveket, är när man sviker sig själv :(   Hur och när sviker man sig själv ? Fö...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 16:13


Tänkte bara förtydliga, för jag märker att jag varit lite otydlig i inläggen...... När jag skriver som rubrik " TEMA - *****", då är det inlägget kopplat till neurobloggarnas temaveckor..... Självklart lika bra ;) Och då kommer jag också hänvisa till...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 11:47


    Nu när jag börjat på rehab är det så skönt när jag kan le igenkännande, när personalen (psykolog,arbetsterapuet och sjukgymnast) pratar om de olika delarna :) Igenkännande för att jag nu upptäcker att jag redan kommit väldigt långt med mig själ...

Ovido - Quiz & Flashcards