Direktlänk till inlägg 19 december 2012

Medicinering

Av alskadelillavirvelvind - 19 december 2012 23:06

Ja, det skapas det ju debatter om hela tiden.... FÖR - EMOT !


Egentligen har jag nog aldrig haft åsikter om detta med mediciner i samband med adhd..... Jag menar, man medicinerar ju mot så mycket, och vad är skillnaden ?


 


Min Lilla D skulle inte klara EN ENDA dag i skolan utan sin medicin, och jag klarar mig inte särskilt länge utan min blodtrycksmedicin och levaxin...... Det är droger, anser många..... Concerta som min Lilla D äter, inehåller substansen Metylfenidat, som är ett centralstimulerande medel och anses ha strukturella likheter med amfetamin, observera att det inte ÄR amfetamin.......


Om ett barn som min lilla skrutta har en kraftig hyperaktivitet ( nu är ju inte hon en klassisk tjej med adhd, då hon är väldigt utåtagerande och fysiskt hyperaktiv), vare sig det är utåt eller inombords, så måste det ju göras en bedömning om medicin bör sättas in eller inte naturligtvis.... Detta sker ju alltid på inrådan av läkare, då det är en läkare som måste skriva ut det !! Min Lilla D började med medicin när hon var 6 år, vilket var den lägsta åldersgränsen att få börja tydligen ? Säkert det också väldigt olika beroende på vem man pratar med och var ;)


Men om ett barn med dessa problem inte orkar med en dag utan total trötthet, pga av att hjärnan gått på högvarv av intryck av olika de slag, och all kraft som går åt till att koncentrera sig och vara uppmärksam, vilket trots allt är huvudsymtomen vid ADHD, så varför skulle inte det barnet få hjälp att kunna varva ner, klara av att ta in intryck och kunna få möjlighet att lyckas sortera dessa ? Och ja, det sker med medicnering..... SO WHAT ?


Däremot så fungerar ju de olika medicinerna på olika sätt på olika människor, som alla andra mediciner...... Man får ju därför som föälder vara vaksam på effekten och de eventuella biverkningar som kan komma..... Man får testa sig fram helt enkelt ! Och insättning av mediciner och inställning av doser är ingen barnlek - det är jättejobbigt , dels för individen, men även för närstående, vare sig det handlar om barn eller vuxna !


Sen fick Lilla D problem med sömnen helt plötsligt..... Från att ha somnat som skalman utan problem, så kunde hon helt enkelt inte somna :(  Jag fick ligga hos henne, sitta brevid sängen, ha längre "landningstid" innan läggdags........ You name it, vi testade allt, men hon låg som en fiolsträng i sängen, och somnade aldrig före 24:00 på kvällarna, och skulle upp 06:00 på morgonen..... *suck*


Sådär höll vi på i FYRA månader, trots att jag signalerade till HAB att detta går inte ! Resultatet blev att concertan hon tog på morgonen (adhd-medicnen), gav ingen effekt längre, hon blev mer och mer speedad, ofokuserad och helt "crazy".......... Jag personligen var övertygad om att det hade med för lite sömn att göra, att hon höll på att bli utbränd, liten som hon vaer :(

Men var det någon som lyssande på mig ?? Nej då....... När det gått 4 månader kontaktade jag läkaren och bad honom skriva ut cirkadin, som är enklare att få, för att hon skulle kunna somna........... MER mediciner, tänker någon nu ;)  Förklarar längre ner.......

Läkaren var tveksam till detta, men jag övertalade honom, och sa att om det inte fungerar på 2 veckor, så är det bara att sluta, och jag kommer personligen ringa och be om ursäkt !


 


Hon fick cirkadin utskrivet och på ANDRA kvällen somnade hon efter 10 min !!!!!!!!!!!! Tredje kvällen sa hon själv till mig " Åh mamma, vilken fantastisk medicin, jag blir så skönt trött"....... Hon fick sedan Melatonin i stället, som hon ätit sen dess, och har somnat sen dess, om det sköts på rätt sätt, dvs att hon får den rätt tid och vilar tillräckligt länge innan osv.... Vi fick tillbaka LIVET !!


Melatonin är ett kroppseget hormon som alla har, men personer med adhd kan ha mindre av detta hormon som gör att man känner trötthet och kan komma ner i varv på kvällen ( för att vara enkel i förklaringen), vilket då innebär att man "fyller på" kroppen med detta :) Fiffigt va ?? ;)  Jag måste ju äta levaxin, som en hormonpåfyllnad då jag tagit bort sköldkörteln..... Vad är skillnaden ??


Så man ska inte ha för mycket åsikter innan man faktiskt vet vad det handlar om...... För endel kan det faktiskt vara nödvändigt !!


Gå gärna in och följ "Neurobloggarna" på facebooks gillasida, där temat för denna vecka är just MEDICINERING ! Länk till sidan finns till vänster under "LÄNKAR"  Hjälp till att sprida och öka förståelsen - minska fördomar !!

 

KRAM 


Lottis   

 
 
Mia-Marie

Mia-Marie

20 december 2012 06:21

Bra skrivet =) precis så det är och det är ju även upp till varje individ huruvida man fungerar med eller utan medicin och vilket man väljer utifrån detta och det gäller ju all medicin!

http://reflextioner.webblogg.se

alskadelillavirvelvind

20 december 2012 08:55

Ja ? Alla får tycka som man vill, men man ska inte döma någon som är FÖR dessa mediciner, tycker jag :-) Tack för kommentaren ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alskadelillavirvelvind - 25 april 2013 16:31

Nu är jsg liksom redo att omfamna våren och sommaren !! * Fönster putsade * Gardiner så klart bytta * Fräscha sommarfärger * Idag har jag gått an med dammsugaren och skurmoppen * Vinterkläder och skor undanplockade * Kommit igång med träning...

Av alskadelillavirvelvind - 23 februari 2013 15:32

Jag vet att det var jättelängesen jag bloggade nu :( Tycker själv att det är himla trist, men dels har jag varit så sjuk och fick mindre trevligt hälsobesked och sen har jag ju så förbaskat ont i axeln, så att sitta så här och skriva längre stunder ä...

Av alskadelillavirvelvind - 17 januari 2013 22:31

Det var ett tag sen jag skrev nu...... Har varit så trött av rehabiliteringen, så jag har helt enkelt inte orkat.... Men jag vänjer mig väl ? ;)     Det största sveket, är när man sviker sig själv :(   Hur och när sviker man sig själv ? Fö...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 16:13


Tänkte bara förtydliga, för jag märker att jag varit lite otydlig i inläggen...... När jag skriver som rubrik " TEMA - *****", då är det inlägget kopplat till neurobloggarnas temaveckor..... Självklart lika bra ;) Och då kommer jag också hänvisa till...

Av alskadelillavirvelvind - 11 januari 2013 11:47


    Nu när jag börjat på rehab är det så skönt när jag kan le igenkännande, när personalen (psykolog,arbetsterapuet och sjukgymnast) pratar om de olika delarna :) Igenkännande för att jag nu upptäcker att jag redan kommit väldigt långt med mig själ...

Skapa flashcards